onsdag 17 april 2013

Greppa om klubban

Greppa om en klubba är inte så svårt som man kan tro. Har man haft samma putter sen början av 90-talet och inte bytt grepp än så är det väl på tiden. Tidsåtgång ca 10 min. Tidsåtgång när du blir påhejad av en nio månaders bebis: ca 60 min.

Du behöver:

  • Ett nytt grepp
  • Grepptejp
  • Lacknafta
  • En kniv, typ brytblad eller mattkniv
  • Ett välventilerat utrymme (eller var utomhus)
  • Eftersom min putter alltid varit väldigt lång bestämde jag mig för att såga av ca 2 tum. Då behöver man även en bågfil och gärna en geringslåda.


 Börja med att skära en skåra längs hela det gamla greppet.

  Efter det kan du böra skala bort det gamla greppet. Ta bort all gammal tejp. Tejprester kan du ta bort med lite lacknafta.

 I mitt fall sågade jag av en bit på toppen av skaftet. Detta fungerar på en putter, men för en annan klubba är det inte att rekommendera. Sågar du av toppen på en järn eller träklubba ändrar du skaftets egenskaper, troligtvis inte till det bättre.

Skala av en liten bit från skyddsfilmen på tejpen och applicera den så den sitter rakt. Gnugga på tejpen gradvis så det inte blir några bubblor.

Häll lite lacknafta på tejpen och lite i det nya greppet. Sörj för god ventilation, detta är inget du gör i köket! Häll ut lacknaftan och tryck på skaftet på tejpen. Var mycket noggrann så skaftet sitter rakt och inte är skevt. Du kan justera under några minuter. Låt lacknaftan dunsta bort under några timmar. Det tar längre tid om du har ett tjockt puttergrepp än ett normalt grepp.

Tada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar